Paraguay - Reisverslag uit Pedro Juan Caballero, Paraguay van Wouter Noordam - WaarBenJij.nu Paraguay - Reisverslag uit Pedro Juan Caballero, Paraguay van Wouter Noordam - WaarBenJij.nu

Paraguay

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

04 Augustus 2011 | Paraguay, Pedro Juan Caballero

Na het vorige reisverslag stond ik op het punt om naar de Pantanal te gaan. Vantevoren had ik hoge verwachtingen maar die zijn ook helemaal uitgekomen! Na bijna een dag reizen kwam ik aan bij de lodge waar ik mijn tijd in de Pantanal zou verblijven. Het bestond uit een aantal gebouwtjes: een voor eten, drie voor slapen en eentje als toiletgebouw. In de slaapgebouwtjes hingen alleen hangmatten en dat was het. Het was rondom helemaal dichtgemaakt met gaas tegen muggen want er zaten geen ramen in. Slapen in een hangmat kan fantastisch zijn maar ook helemaal niks, het ligt er net aan hoe jouw hangmat ligt. Mijne viel gelukkig mee dus heb 3 nachten redelijk geslapen. De eerste avond dat ik er was gingen we op nachtelijke jeepsafari. Ze schijnen dan met een sterke lamp rond zodat de ogen van de dieren oplichten. Die avond niet zoveel dieren gezien. De volgende ochtend om 6u ontbijt zodat we om half 7 weg konden worden gebracht voor een hike. We werden gebracht naar een plek waar de jeep niet verder kon omdat de bruggen waren ingestort. Vanaf daar moesten we hiken. Al snel kwamen we een moeras tegen en daar moesten we doorheen. We liepen tot kniehoogte door het water en de modder. De tocht deden we dan ook op blote voeten zoals het hier hoort. Onderweg oa kaaimannen, apen, ara's, een soort wasbeer en vele soorten vogels gezien..'S middags ben ik wezen paardrijden, geweldig! Met een paard kun je op plekken komen waar je als mens niet zo snel komt. We gingen door moerassen waar je als mens al gauw tot je navel in de modder zou staan maar de paarden liepen hier gewoon doorheen ook al stonden zij ook vaak tot hun buik in de modder. De volgende dag begonnen we met vissen op piranha's. We bleken te gaan vissen op dezelfde plek als ik de dag ervoor had gezwommen, oeps. In de rivier waar ik had gezwommen zaten niet alleen piranha's maar ook kaaimannen. Het vissen op piranha's is niet makkelijk want ze knabbelen het vlees van de haak zonder dat ze in de haak bijten. Je moet heel snel zijn met ophalen als je iets voelt. De hengel was trouwens gewoon een bamboestengel met een draad en een haakje eraan. Toch heb ik er eentje weten te vangen. Na afloop hebben we ze zelf schoongemaakt zodat we ze op konden eten. Er zit alleen niet veel vlees aan dus het is niet echt een aanrader. 'S middags hebben we een boottocht gemaakt over de rivier. Ook weer een schitterende ervaring omdat het je op plekken brengt waar je te voet niet kan komen. De ochtend van de laatste dag heb ik weer een hike gedaan. Dit keer met een andere gids waarvan we heel stil moesten zijn tijdens het wandelen en het betaalde zich uit! We hebben kaaimannen, apen, miereneter, hert, gordeldier en 50 wilde zwijnen gezien. Het enige wat nog op mijn lijstje stond die ik niet heb gezien is de jaguar, maar die is ook ontzettend moeilijk. Heb trouwens een aantal foto's van de Pantanal geplaatst voor de liefhebber.

Na de Pantanal ben ik verder gegaan naar Bonito. Een klein stadje die alleen via "dirt roads" te bereiken is. Die zouden we in Nederland vergelijken met een omgeploegde akker maargoed. Bonito is een plek waar je heel goed kan snorkelen en duiken, en dan vooral als je veel geld hebt. Alles was zo ontzettend duur, dat sloeg nergens meer op. Toch ben ik een dag wezen snorkelen en heb een grot bezocht, allebei erg mooi. Heb ook maar een rustdag ingelast ook ivm het weer wat niet meezat.

Ben gister met de bus van Bonito (vertrek 5.30!!) naar de grens met Paraguay gegaan. Kwam om 12u aan bij de grens waar ik vervolgens van hot naar her werd gestuurd voor de broodnodige stempels die ik nodig had. Die kostten me uiteindelijk 4uur..heb gisterenavond meteen een busticket weer geboekt voor vandaag. Vertrek vandaag om 4u naar Concepcion. Schijnt een leuke stad te zijn ergens in het midden van Paraguay. Kan vanaf nu mijn spaans gaan oefenen(bedankt voor het boekje Kelly ;)) want niemand spreekt hier ook maar een woord engels..

  • 04 Augustus 2011 - 18:46

    Dorien:

    Hoi Wouter,

    Wat een avonturen! Zo te zien heb je het wel na je zin daar..!
    Ik wens je nog heel veel plezier toe,

    Groetjes Dorien

  • 07 Augustus 2011 - 20:45

    Pief Paf Poltje:

    ELLIE!

    Jezus wat een avonturen! Ik heb zelf ook pas een wildlife safari gedaan maar dat was in het schuurtje van de WKN..

    Geniet ervan Boyo, en pas op voor al die leipe beesten daar!

  • 07 Augustus 2011 - 21:48

    Kelly:

    Een nieuw berichtje, wat leuk!!
    Reisverhalen blijven geweldig, vooral omdat ik er al helemaal beelden bij vorm. Brazilië lijkt me echt een geweldig land! Ben blij dat je wat aan mn boekje hebt.. hoop dat je mn andere kadootje nog niet nodig hebt gehad;) Blijven genieten Wout en spreek je snel weer!! Kusss

  • 10 Augustus 2011 - 06:22

    Thijs:

    Hey Jeroen Dubbeldam,
    Klinkt allemaal weer erg goed! Wat mij opvalt is dat de liefde voor vogels toch diep verankerd zit in de familie Noordam. Ga zo even je foto's bekijken, ben erg benieuwd! Reis je nog veel solo of heb je wat mensen leren kennen waar je dingen mee doet. Veel plezier nog, maar ik wil dat je weet: meestal ben ik voor Anti-Concepcion. Als je dat niet doet achtervolgen de Zuid-Amerikaanse kids je waarschijnlijk je hele leven.

    Dikke kus van je neef

  • 11 Augustus 2011 - 13:50

    Daan:

    Klinkt fantastisch allemaal, Wouter!
    Ik denk dat veel mensen betaald zouden willen worden voor hetgeen dat jij (terecht) met plezier doet....
    Ik ga over 3 weken ook naar Amerika, maar dan het noordelijke deel :)

    Ga zo door!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Pedro Juan Caballero

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2011

Klote taxi...

05 Oktober 2011

To survive

22 September 2011

In Chili we have roads,

14 September 2011

Sometimes it is not about the destination...

05 September 2011

Buenos Aires en Santiago
Wouter

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 20873

Voorgaande reizen:

15 Juli 2011 - 02 November 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: